Olina Storsand (1922-2021)

Olina Storsand døde 18. desember 2021, 99 år gammel.
Olina, med pikenavnet Dalum, ble født i Hemne I 1922.

I 1956 giftet hun seg med sin Johan og de bosatte seg i Trondheim.

Olina var chartermedlem i Trondheim Syd Soroptimistklubb som ble stiftet 10.02.1967.
Hun ble valgt til de aller fleste verv, hun var president 1975-77.

Hun hadde et organisasjonstalent og stort samfunnsengasjement. Hun var blant annet sekretær i Trøndelag Skogskontor og kontorassistent i Sør-Trøndelag Bondelag. I 1996 ble Olina ansatt som fylkessekretær i Sør-Trøndelag Senterparti, en jobb hun hadde til hun ble pensjonist i 1990.

I 1967 startet Olina en lang karriere som folkevalgt for Senterpartiet, først som bystyrerepresentant i Trondheim og senere som varaordfører i perioden 1975 til 1979.

Olina Storsand var også vararepresentant til Stortinget i tre perioder 1965 – 1977. I nesten 2 år møtte hun fast stortingsrepresentant for Einar Moxnes, mens han var fiskeriminister i Borten-regjeringen.
Før perioden som folkevalgt hadde hun vært aktiv i Senterkvinnene og var nestformann der i perioden 1963 - 1968.

Olina var god venn med statsminister Per Borten, og det ble mange besøk på gården på Flå i Melhus.

Olina mistet sin Johan i 1969. Det var nok en tøff periode, men Olinas samfunnsengasjement holdt henne i gang. Som fylkessekretær i Senterpartiet var hun sentral i å forme politikk, strategier og å engasjere nye generasjoner med senterpartister.

Olina var interessert i mennesker, og hadde en egen evne til å motivere. Hun kjente svært mange, og pratet med alle.

Olina likte godt å reise. Da hun gikk av med pensjon, ble det gjort et poeng av at hun hadde vært nærmest overalt i verden! Kunst og kultur var også en av Olinas interesser. Hun var gjennom hele 80-tallet medlem av Norsk kulturråd. Hennes politiske verv ble avsluttet med sju år som medlem i Eldrerådet i Trondheim, fram til 2000.

Olina åpnet sitt hjem i Øvre Bergsvingen for noen av soroptimistenes klubbmøter, og hun inviterte gjerne på middag. Hun kom ofte med positive og konstruktive innspill til ulike saker som ble behandlet i medlemsmøtene. Olina ble alltid lyttet til, og hun hadde en egen evne til å sette seg inn i andres situasjon, og ga alltid en hjelpende hånd.

6.5.2022 Sylvia Ysland